Aan de Universiteit van Tilburg is een pilot uitgevoerd met de Academic Wordlist (AWL), een webprogramma waarmee academische woordenschat geoefend kan worden. Doel van de pilot was om met behulp van de AWL de studenten meer bewust te maken van hun academische woordenschat, om uiteindelijk de productieve woordenschat te vergroten.
Wat is de Academic Wordlist?
De Academic Wordlist biedt 570 (Engelse) woordfamilies aan, op tien verschillende niveaus. De lijst bestaat uit woorden die nuttig zijn voor studenten uit alle academische richtingen en bevat geen woorden die tot de 2000 meest frequente woorden van het Engels horen. Hier vindt u meer informatie over de selectie van de woorden.
Hoe kunnen studenten zelfstandig werken met de AWL?
Naast de woordenlijsten biedt de AWL twee tools: highlighter en gapmaker. Met behulp van de highlighter worden academische woorden uitgelicht in een zelf ingevoerde tekst. Hierdoor kan de student oefenen met bestaande teksten, of het gehalte aan academische woorden in de eigen tekst controleren. De gapmaker haalt de academische woorden uit een aangeleverde tekst en maakt er een gatentekst van, waarmee de student zelfstandig kan oefenen.
Wat zijn de ervaringen met de AWL?
Studenten waren vooral enthousiast over de mogelijkheid om het academische gehalte van hun eigen teksten te wegen met behulp van de highlighter. De gapmaker bleek nog veel aanpassingen van de docent te vereisen om als zinvol oefenmateriaal te dienen. De meerderheid van de studenten geeft ten slotte aan bewuster te zijn geworden van het niveau van hun academische taalgebruik door het werken met de AWL.
Hoe is de AWL in te zetten binnen het universitaire onderwijs?
De AWL en de bijbehorende blijken nuttig te zijn bij zelfstudie, en zijn daarom goed in te zetten binnen academisch onderwijs waar aan de autonomie van de taalleerder gewerkt wordt. De Academic Wordlist is bovendien om bij studenten het bewustzijn van academisch taalgebruik te vergroten.
Symposium Engels en ICT, georganiseerd door INTUIT/NAP en NUT.