Dit project is tot stand gekomen met steun van Stichting SURF, de ICT-samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek. Meer informatie over SURF is te vinden op de website (
www.surf.nl).
Voor de taal Engels zijn veel programmas al dan niet commercieel beschikbaar. In jaar 1 van INTUIT is voor een aantal van deze programmas onderzocht in hoeverre ze passen bij het onderwijsconcept van INTUIT, dat berust op verhoging van de autonomie van de leerder in samenhang met het gebruik van het Europees Referentiekader voor de Talen (CEFR). Er zijn pilots uitgevoerd met programmas op het gebied van toetsen, oefenen en begeleiden (vnl. portfolios). De pilots zijn uitgevoerd met universitaire studenten en medewerkers. Een samenvatting van de uitgevoerde pilots en de resultaten vindt u op deze pagina.
- Toetsen
Welke ICT-instrumenten zijn beschikbaar voor (diagnostische) toetsing, en hoe kunnen ze worden ingezet in het onderwijs dat aan de talencentra wordt verzorgd?
- Oefenen
De mogelijkheden voor zelfstudie en oefenen in het Engels zijn legio, maar welke passen goed bij onderwijs op basis van het CEFR en kunnen in samenhang met programma's voor toetsing en begeleiding worden gebruikt?
- Begeleiden
Nauw verbonden met het CEFR is het Europees Taalportfolio voor het Hoger Onderwijs. Welke digitale varianten zijn er? Welke zijn geschikt voor het Hoger Onderwijs in Nederland? Hoe kunnen ze worden toegepast in het onderwijs aan de talencentra?
Symposium Engels en ICT, georganiseerd door INTUIT/NAP en NUT.
INTUIT docenten hebben weblogs bijgehouden. Lees over hun ervaringen!
2006,2007-INTUIT. Alle rechten voorbehouden